Vecka 29

Gravidvecka 29 och den här veckan kommer jag att avsluta med en överraskning! Vad det är får ni se framåt helgen 😉

Vi befinner oss just nu i exakta veckan 28+1, och min Preglife-app visar 70,7% avklarat Gah! Så sjukt! Vad ni också kan se i bilden är den där checklistan, haha.. 15,4%.. men jag har bara varit dålig på att checka av ska jag säga till mitt försvar. Har faktiskt kommit en liten bit. Åh, relaterat till mitt tidigare inlägg kring graviditeten där jag uttryckte min frustration i att inte veta vad jag ska köpa så är ju checklistan i appen superbra ju! Så det ska jag börja checka av i nu, har alltså inte riktigt börjat… Men den kombinerat med alla era toppentips har ju gjort att jag känner mig supertrygg! Tusen tack för det.

 

Observera den supersöta bilden på Jocke där också 😉 

 

Under förra veckan började jag få mina första smärtor, och det är den rackarns ischiasnerven som spökar. Ska väl inte klaga, men kan inte låta bli att bli irriterad på mig själv. Jag har haft en så bra känsla i kroppen under hela graviditeten, sen sprang jag på ett träningspass för att jag kände att jag klarade av det och därefter började problemen. Jag har ju nu fått höra från Helena, som jag skrev om i tidigare inlägget att man måste stärka upp nerven igen. Jag tänkte ju direkt att  ”jag bör säkert bara vila”, eller massera – men ack så fel jag hade då. Tydligen ska man försöka stärka upp den igen med rätt övningar. Jag har fått en övning som jag ska börja köra nu tre gånger om dagen sen får vi se helt enkelt om den slutar att göra ont. Jag var ute på morgonpromenad för första gången på länge idag, och jag hade verkligen ont hela promenaden. Ah, jag får hålla tummarna om att det går över snart, men som sagt – det hade kunnat vara som mycket värre.

 

Nu ska jag bege mig ner till Örsundsbro för att träna ett cirkelpass där. MEN! Ska ta det väldigt lugnt…

 

Kram på er!

 

10 reaktioner på “Vecka 29”

  • Fannie skriver:

    Åh, jag har samma problem med ischiasnerven. Kan du inte berätta mer om övningen?

    • Caroline skriver:

      Ja men absolut! Det jag har fått som tips är dels att göra knipövningar. Knipa 10 sekunder, och göra det tre gånger – upprepa dessa vid tre tillfällen per dag. Sen ska du ligga på rygg på golvet, knipa och när du hittar knipet ska du göra ett rumplyft mot taket där du känner att du går uppåt kota för kota, och göra det om och om igen i en hel minut. Det försöker jag att göra två-tre ggr per dag och det hjälper verkligen 🙂 Lycka till

  • Linn skriver:

    Hej 🌸
    Så fin mage du har!
    Jag trodde också att det var ischias när gravidmagen blev större, men fick då till mig att det är i slutet av grav som fogarna börjar mjukna, som en förberedelse inför förlossningen och det är det som smärtar, foglossning 😉
    Fick råd om att inte sned-belasta, och jag blev bättre på bara några dagar.
    Fel man gör tex;
    står och väger på ett ben när man diskar el står i kö,
    ”slänger” ett ben först ur sängen eller när man kliver ut bilen, bättre att ta bägge tillsammans för att hålla bäckenet stabilt.
    Kanske är något du kan prova, jag fick bra råd från min barnmorska och sjukgymnast som är kunniga i ämnet! Bra att veta är att just denna typ av smärta inte är farlig, även om det är jobbigt!
    Hoppas att det kan hjälpa ☺️👍🏼💖

    • Caroline skriver:

      Hej Linn! 🙂
      Tack för dina tips! Det är precis de råden som jag har fått också, och liksom dig blev jag snabbt bättre! 🙂 Tusen tack för att du skrev och berättade och alltid ”roligt” att höra om andra som har upplevt samma saker – trots att det i det här fallet handlar om smärta 😉 Men du kanske förstår vad jag menar? haha… Tack så mycket. Stor kram!

  • Anonym skriver:

    Hej! Sett bondeparet och följt er resa, ni är så fina!
    Hur upplever du att det är att vara tillsammans med en bonde? Jag är själv i ett förhållande med en bonde där ensamheten är stor. Vardagar som helg. Blir sena kvällar eller tidig morgon som vi hinner se varann. Vore härligt och kunna dela tanken med någon som kanske upplever detsamma. Hur får ni det att fungera trots allt jobbande osv?
    Kram

    • Caroline skriver:

      Hej!
      Vad roligt att du har följt vår resa! Åh, vet du jag tror att det beror en hel del på vilken typ av bonde man lever med. Kreatur – och mjölkbönder arbetsdagar ser nog ganska annorlunda ut mot vad spannmålsbönders arbetsdagar gör. Men det blir absolut tidiga morgnar och sena kvällar för Jocke emellanåt, men jag försöker att göra honom sällskap på dagarna; åka med i hytten, servera fika eller så för att vi ska ses så mycket som möjligt i alla fall – trots de mest intensiva perioderna.
      Vet inte om det var till någon hjälp. Men hoppas att ni har det bra i alla fall, och är lyckliga. Kärleken övervinner ju allt 😉 Men mitt tips är att försöka besöka din partner så ofta som det går på arbetet 🙂
      Kram!

  • Linnea skriver:

    Du är så fin och jag läser din blogg varje dag för att den ger mig en sån ”må bra känsla” efteråt! Fortsätt så.☺️♥️

    • Caroline skriver:

      Hej Linnea! Wow vad glad jag blir! Tusen tack 🙂 Det peppar verkligen. Kul att veta att du följer, stor kram!

  • Anna skriver:

    Skulle du inte kunna visa vilka övningar du fått? Har själv problem med Ischias and it hurts like hell!
    Kul att följa dig på bloggen förövrigt! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *