Att vara den bästa versionen av sig själv

Hej på er alla fantastiskt fina läsare, hoppas att ni har en härlig onsdag!

Jag är precis hemkommen från en glukosbelastning på sjukhuset i Enköping och nu är det snart dags för lunch – äntligen! Den här glukosbelastningen behöver man nämligen göra på fastande mage. Vad är en glukosbelastning då? Jo, det man gör är att man fastar från kvällen innan, tar ett blodprov, dricker en glukoslösning (sockerlösning som smakar som saftkoncentrat fast utan smak), väntar i två timmar och tar nya blodprover sen får man åka hem. Det här behöver inte alla göra, men jag får göra det för att jag anses ingå i en ”riskgrupp” då vi har diabetes inom familjen. Men jag tycker bara att det känns tryggt och bra 🙂

 

 

Så, på tal om kropp så är det vad jag tänkte skriva av mig om – ursäktar därmed också ett långt inlägg. För er som följer mig på Instagram (@carolinekejbert) så har jag berättat att jag haft besök av två inspirerande kvinnor och mammor från CR Fitness som kort och gott arbetar med kostrådgivning och träning för både gravid-och mammakroppar, alltså att stärka kroppen både innan och efter en förlossning. Ska berätta mer!

En sak som min fina vän Sanne alltid brukar säga att man alltid ska sträva efter att vara den bästa versionen av sig själv, och det tycker jag är ett så bra uttalande och något som CR Fitness också arbetar efter. Och vet ni varför jag tycker det? Jo, för vi alla så extremt olika och man bör aldrig sträva efter att vara som någon annan, eller framförallt inte efter att se ut som någon annan – för alla utgår från olika förutsättningar. För mig är det exempelvis helt omöjligt att få superlånga och slanka ben, det kommer ju aldrig kunna ske och det har jag förlikat mig med.
Varför jag vill skriva ett inlägg om det här är för att jag inom kort kommer att starta en ny superspännande resa med de två fantastiska tjejerna nämna ovan, som kommer att coacha mig framöver. De heter Carola Ranmo och Helena Orveland Södergran och de arbetar båda på CR Fitness i Eskilstuna. Många av mina vänner kommer från Eskilstuna, och våra vägar har korsats ett par gånger men nu har vi tagit tag i det här en gång för alla och ska starta en resa tillsammans på riktigt. Jag tycker att gravidkroppen är så sjukt fascinerande och en graviditet kan ju verkligen få en att häpna gång på gång över vad kvinnokroppen faktiskt är kapabel till.

 

 

Jag hade i vilket fall ett långt och supermysigt besök av Carola och Helena i måndags där vi pratade genom och planerade min resa från där jag är nu, vecka 29 och framåt. Jag fick en dragning kring hur kroppen fungerar under en graviditet, vilka förändringar som sker, hur man kan underlätta för belastningen på bäckenet, hur knipövningar kan göra under, fördelarna med att hålla igång på rätt sätt under och efter en graviditet – ja allt detta och mycket mer. Carola och Helena lyssnade in på hur jag ser på träning och kost, vad mina personliga mål är och hur jag tränar och äter idag. Vi ville med det här inledande mötet  komma fram till ett bra upplägg och hur jag ska träna och äta för att vara den bästa versionen av mig själv just nu och framåt, och den här resan kommer att fortsätta även efter förlossningen då vi anpassar allt givetvis. Vi var helt eniga i att målet är att skapa en långsiktighet i en sund och aktiv livsstil, och viktigast av allt – att jag håller kroppen stark även när vår lilla guldklimp är här.

 

 

Som sagt, alla är vi olika men jag har alltid varit en aktiv person och värderar motion och rörelse väldigt högt, och relaterar det väldigt starkt till välmående. Så har jag alltid varit. Perioder då jag rör på mig, om det så gäller vardagsmotion eller tuffare träningspass spelar egentligen ingen roll utan bara att jag håller kroppen aktiv, kopplar jag till positivitet och energi. Låter flummigt kanske, men ni kanske förstår vad jag menar? 🙂

 

 

I vilket fall… Jag tänker väldigt långsiktigt i mina tankar när det handlar om kropp, styrka och hälsa. Jag är medveten om att jag kommer att bli tyngre och inte lika rörlig eller fylld av energi som jag är just nu, samt att jag antagligen kommer att ha en intensiv och ”omställande” period när bebisen är här. MEN, jag tänker ändå att jag efter en stund, sakta men säkert kommer att vilja aktivera kroppen – något jag ska försöka se till att göra, för det vet jag att jag mår bra av. Och där kommer Carola och Helena in i bilden som mitt trygga stöd i min resa tillbaka till en pigg kropp. Jag skäms faktiskt inte för att säga det, men jag vill vara en stark och pigg mamma. När jag säger stark och pigg så utgår jag helt från mig själv, vilken kropp jag har nu/kommer ha då och vad jag kan uppnå med den – jag vill vara den bästa versionen av mig själv som jag kan vara där och då. Det är den känslan jag kommer att vilja sträva efter. Och viktigast av allt, bästa versionen av mig kan se helt annorlunda ut mot bästa versionen av en annan person. Det kan jag inte nog upprepa känner jag.

 

 

Det här kommer i vilket fall bli SÅ roligt och spännande, och jag inväntar träningsprogram och kostråd med spänning från Helena och Carola, för nästa vecka drar vi igång!

Stor kram Caroline

 

8 reaktioner på “Att vara den bästa versionen av sig själv”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *